Het invoeren en implementeren van software binnen een bedrijf is niet niets. Veel bedrijven onderschatten dit. Zij schaffen software aan en zien waar het schip strandt. Echter moet je de software goed invoeren en implementeren voordat je het goed kunt gebruiken en er voordeel uit kunt halen. Hoe werkt dat dan precies? Dat lees je in dit artikel. Je begint met het managen van doelen. Je moet de doelen beschrijven en bedenken welke en wat voor software kan helpen om deze doelen te behalen. Kies vervolgens voor een aanbieder van deze software die je nodig hebt. Zoek je bijvoorbeeld Salarissoftware om de Salarisverwerking van jouw onderneming te regelen? Dan zijn er een aantal criteria waar je op moet letten. Zo is de prijs uiteraard van belang. Je hebt de prijs van de aankoop van de software. Dit kan een vaste aankoopprijs zijn, maar je hebt ook software waar je maandelijks of jaarlijks voor betaalt. Dit zijn zogenoemde licenties. Daarbij is het ook van belang welk aantal je wilt hebben. De prijs van implementatie kost ook tijd en geld. Je hebt misschien advies nodig en een strategie hoe je het gaat doen. Ook kan er onderhoud bij komen kijken waar je meestal ook voor betaalt. Vervolgens moet je kijken hoeveel functies de software heeft. Je wilt veel functies hebben, en sommige software heeft dat weer niet. Koop je ook liever een standaard software pakket of wil je liever op maat gemaakte software met de daarbij geleverde service? Dat is kostbaar. Kijk ook altijd naar de referenties van de software. Lees je vele positieve reviews op het internet? Dat is een goed teken. Bij de implementatie komen dan de volgende factoren om de hoek kijken: geld, organisatie, kwaliteit, informatie, tijd. Daarna komt de oplevering en kun je het gaan gebruiken. De fase van beheer komt achteraf en na een tijdje kun je kijken of de software heeft geholpen bij het behalen van de concrete doelen. |
http://www.cbbs.nl/ |